01 kwietnia 2012

Przed trybunałem


Nie jestem ja prorokiem ani nie jestem uczniem proroków, gdyż jestem pasterzem i tym, który nacina sykomory. Od trzody bowiem wziął mnie Pan i rzekł do mnie Pan: Idź, prorokuj do narodu mego, izraelskiego!” (1 Krl 19,14).

Jednym z najważniejszych tematów poruszanych przez proroków w Izraelu, były kwestie związane z niesprawiedliwością społeczną. Trzech z nich w sposób szczególnie znaczący wyróżniło się wrażliwością socjalną: Amos, Izajasz i Micheasz. Wszystko wskazuje na to, że księga Amosa, chociaż w kanonie biblijnym poprzedzona jest pismami innych proroków, jest jedną z pierwszych, o ile nie pierwszą, księgą, w której zebrano nauczanie jednego z proroków Izraela. Uznając ten prymat Amosa pośród innych proroków, warto wsłuchać się w jego oryginalne przesłanie, które zainspirowało innych proroków i zachowuje do dzisś swoją niegasnącą aktualność.

Świat Amosa
Po śmierci króla Salomona królestwo Izraela podzieliło się na dwie części: Królestwo Północne i Królestwo Judy, zwane też Południowym. Prorok Amos urodził się w małej miejscowości Tekoa w Królestwie Judy, 17 kilometrów od Jerozolimy, natomiast głosił swoje orędzie w Królestwie Północnym.
Na przestrzeni dwóch wieków swojej historii (931-720 p.n.e.) Królestwo Północne miało swoją stolice w trzech różnych miastach. Najpierw było to Sychem, następnie przeniesiono stolicę do Tirsy, by ostatecznie przenieść ją do Samarii, która nie tylko była ostatnią, ale i najbogatszą stolicą Królestwa Północnego. W czasach Amosa w Samarii panował król Jeroboam II. Pod jego rządami Królestwo Północne przeżywało okres względnego spokoju na granicy ze swoim największym wrogiem Asyrią, oraz niespotykanego jak do tej pory rozkwitu ekonomicznego: rozwijało się rolnictwo, rozkwitał przemysł tekstylny, mnożyły się bogate pałace...
Wszystko to jednak dokonywało się kosztem wyzysku i niesprawiedliwości społecznych – bogacili się bogaci a biedni byli coraz biedniejsi i coraz liczniejsi. Najtragiczniejsza sytuacja panowała na obszarach wiejskich. Właśnie z tego środowiska wywodził się prorok Amos, który, jak sam się określił, bardziej niż prorokiem był wieśniakiem, który stał się głosem najuboższych, ciemiężonych i marginalizowanych.

Zabrany od trzody
Amos opisuje swoje powołanie w zaledwie dwóch wersetach, które przytoczyliśmy na wstępie. Mówi dosłownie, że Pan „wziął go od trzody” i posłał do głoszenia Jego orędzia. Był więc Amos prostym człowiekiem z ludu, który pośród swoich codziennych zajęć na roli usłyszał Boży głos, któremu nie mógł się oprzeć. O tajemnicy powołania powiedział on sam w pieknych słowach: Czyż wędruje dwu razem, jeśli się wzajem nie znają? Czyż ryczy lew w lesie, zanim ma zdobycz? Czyż lwiątko wydaje głos ze swego legowiska, jeśli niczego nie schwytało? Czyż spada ptak na ziemię, jeśli nie było sidła? Czyż się unosi pułapka nad ziemią, zanim coś schwytała? Czyż dmie się w trąbę w mieście, a lud się nie przelęknie? Czyż zdarza się w mieście nieszczęście, by Pan tego nie sprawił? Bo Pan Bóg nie uczyni niczego, jeśli nie objawi swego zamiaru sługom swym, prorokom. Gdy lew zaryczy, któż się nie ulęknie? Gdy Pan Bóg przemówi, któż nie będzie prorokować? (Am 3,3-8)

Tak mówi Pan
Całą księgę Amosa można streścić w jednym słowie: sąd. Nie mamy tu jednak do czynienia z żadnym ludzkim trybunałem, lecz jesteśmy świadkami proicesu, ajki Bóg wytacza swojemu ludowi. Prorok Amos jest w tym procesie pośrednikiem Boga; udziela Mu swego głosu. Prorok Amos używa w swym orędziu stylu, który angażuje każdego, nikogo nie pozostawiając obojętnym. Rozpoczyna swe nauczanie, mówiąc o błędach i grzechach sąsiadów i wrogów Izraela, czym zdobywa sobie przychylność słuchaczy, lecz powoli zawęża perspektywę, by skoncentrować się ostatecznie na błędach i grzechach Izraela, któremu poświęca większą część swego przesłania. Nie sposób tutaj wymienić wszystkich poruszanych przez Amosa tematów – zachęcam do lektury jego ksiegi – lecz warto wymienić te, które dziś także zachowują swoją aktualność, jak:  
- dominacja wojenna i militaryzm (Am 1,3-2,16) 
- rytualizm i kult oderwany od życia (Am 5,21-27)  
- skandaliczne bogactwo (Am 6,4-6)  
- wyzysk ekonomiczny i korupcja i niesprawiedliwość (Am 2,6-8).

Wezwanie do nawrócenia
Mimo tego druzgocącego osądu i przestróg Amos daje mieszkańcom Izraela nadzieję, wzywając ich do nawrócenia i zmiany życia: Szukajcie dobra, a nie zła, abyście żyli. Wtedy Pan, Bóg Zastępów, będzie z wami, tak jak to mówicie. Miejcie w nienawiści zło, a miłujcie dobro! Wymierzajcie w bramie sprawiedliwość! Może ulituje się Pan, Bóg Zastępów, nad Resztą pokolenia Józefa (Am 5,14-15).
Warto wsłuchać się w te słowa i znaleźć w nich przesłanie rzucające światło krytyki i nadziei na pogmatwane drogi życia naszego i świata, w którym żyjemy.